تصفیه فاضلاب پروتئینی

تصفیه فاضلاب کشتارگاهی

صنعت کشتارگاه مقدار قابل توجهی فاضلاب غنی از پروتئین، لیپید، فیبر و کربوهیدرات تولید می کند. فناوری های تکنولوژی‌های متعددی مانند الکتروکواگولاسیون، جداسازی غشا، اکسیداسیون پیشرفته، فرآیندهای فیزیک و شیمیایی و تصفیه بیولوژیکی برای کاهش غلظت این ترکیبات اجرا شده‌اند.از مزایای تصفیه بی هوازی می توان به حذف مواد آلی، تولید لجن کمتر ، نیاز به انرژی کم، اجرای نرخ بارگذاری بالاتر و حتی تولید قابل توجه بیوگاز اشاره کرد . از طرف دیگر درمان هوازی فرآیندی با حساسیتهای کمتر است و دارای دوره شروع کمتر و فرآیند حذف مواد مغذی کارآمد می باشد.
مقدار قابل توجهی فاضلاب از کشتارگاه ها در نتیجه کشتار، فرآوری گوشت و تمیز کردن تجهیزات تولید می شود. از این رو، کاهش مناسب آلایندگی قبل از دفع نهایی آن مورد نیاز است. تخلیه در فاضلاب، زمین، فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی و تصفیه بیولوژیکی تکنیک های فعلی تصفیه هستند. استفاده از تخلیه فاضلاب در زمین به دلیل بوی مزاحم آنها، انتشار آلودگی به آب های سطح زمین یا سفره های آب زیر زمینی و انتشار احتمالی گازهای مضر توصیه نمی شود. علاوه بر این، تصفیه شیمیایی یک گزینه عملی نیست زیرا افزودن مواد شیمیایی هزینه تصفیه را افزایش می دهد و همچنین مشکل در دفع لجن شیمیایی آن فرآیند را غیراقتصادی و نامطلوب می کند. از سوی دیگر، تصفیه بیولوژیکی (فرایندهای بی هوازی و هوازی) مزایای قابل توجهی را نسبت به سایر سیستم های تصفیه (تخلیه در فاضلاب، زمین، انعقاد الکتریکی، جداسازی غشایی، اکسیداسیون پیشرفته و فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی) فراهم می کند. از مزایای استفاده از تصفیه بی هوازی می توان به حذف عالی مواد آلی، تولید کمتر لجن، نیاز به انرژی کم، اجرای نرخ بارگذاری بیشتر، نیاز کمتر به مواد مغذی و تولید قابل توجه انرژی تجدیدپذیر به شکل متان اشاره کرد. با این حال، فرآیند بی هوازی دارای محدودیت هایی نیز هست. دوره راه اندازی طولانی تر، حساسیت به دما ، ناتوانی در حذف مواد مغذی از معایب اصلی هستند. بنابراین، برای مقابله با این معضل، هر دو فرآیند بی هوازی و هوازی باید برای حذف مواد مغذی و مواد آلی به کار گرفته شوند. علاوه بر این، با نصب یک واحد تصفیه هوازی می توان غلظت آلاینده های خطرناک را به طور قابل توجهی کاهش داد. علاوه بر آن، بیوگاز تولید شده در فرآیندهای بی هوازی می تواند توسط صنعت در اهداف متعددی مانند گرمایش و برای تولید برق استفاده شود.

انواع تجهیزات تصفیه بی هوازی

انواع تجهیزات تصفیه هوازی

خصوصیات فاضلاب کشتارگاه (SWW) به طور کلی به عوامل مختلفی مانند اندازه تأسیسات کشتارگاه، نوع
حیوانات ذبح شده، نوع کشتار، مقدار آب مصرف به ازای هر حیوان و شستشوی تجهیزات کشتار بستگی دارد.
مصرف آب و ترکیب فاضلاب تا حد زیادی به نوع حیوان ذبح شده بستگی دارد. لاشه گاو به آب بسیار بیشتری نسبت به لاشه مرغ نیاز دارد
در مجموع، فاضلاب تولید شده در نتیجه کشتار و فرآوری واحدها دارای مقدار بالایی از مواد آلی، مواد مغذی، پاتوژن ها، مواد شوینده و گاهی آنتی بیوتیک ها و فلزات سنگین نیز هستند.

 

منبع:

Aziz, A., Basheer, F., Sengar, A., Khan, S. U., & Farooqi, I. H. (2019). Biological wastewater treatment (anaerobic-aerobic) technologies for safe discharge of treated slaughterhouse and meat processing wastewater. Science of the total environment686, 681-708.Science of the total environment686, 681-

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن