تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

صنعت لبنیات یکی از منابع اصلی تولید پساب صنعتی است این صنعت بر پایه فرآوری و ساخت شیر ​​خام به فرآورده هایی مانند ماست، بستنی، کره، پنیر و انواع دسرها با فرآیندهای مختلف مانند پاستوریزاسیون، انعقاد، فیلتراسیون، سانتریفیوژ،سرد کردن و غیره استوار است. ویژگی های پساب های لبنی بسته به محصولات نهایی، نوع سیستم و روش های عملیاتی مورد استفاده در کارخانه تولیدی ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. این فاضلاب ها عمدتاً توسط محصولات تبدیل شده و آب شستشوی حاوی مواد شیمیایی قلیایی و اسیدی پس از تمیز کردن بطری ها، مخازن، تجهیزات فرآیند (ابزارها، پمپ ها) تشکیل می شوند.

از نقطه نظر زیست محیطی، در میان پارامترهای کلیدی پساب لبنی، بار آلی قابل توجهی باید برجسته شود.

حجم تولیدی پساب های لبنی بسته به انواع مختلف صنعت، تکنیک ها، فرآیندها و تجهیزات کاملاً متغیر است.

1-تصفیه بیولوژیکی

1-1-تصفیه هوازی

برخی مطالعات تحت شرایط هوازی برای درمان CWW خام , عمدتا توسط لجن فعال شده انجام شده اند. در اکثر موارد این فرآیند با استفاده از HRT های بالا ( 8 روز ) انجام شده است . HRT های بالا گاهی اوقات شامل محدودیت هایی در نرخ انتقال اکسیژن هستند . پساب زیست تخریب شده به دست آمده یک COD باقیمانده بالاتر از حد قانونی نشان داد . هضم هوازی به 89٪  حذف COD دست یافت . پس از آن هضم بی هوازی متوالی مورد آزمایش قرار گرفت . این توالی منجر به حذف COD نزدیک به 99 ٪  شد.

2-1-تصفیه بی هوازی

تعدادی از محققان ادعا کرده اند که فرآیندهای بی هوازی اساسا تنها روش مناسب تصفیه فاضلاب با بار آلی بالا

از کارخانه های تولید پنیر هستند. بر این اساس، اکثر مطالعات در شرایط بی هوازی با استفاده از آن انجام شده است. نتایج حاصل از این روش نشان داد که مقادیر حذف COD در فاصله 81-99٪ (CWW خام) و 85-98٪ (CWW رقیق شده)می باشد. علیرغم حذف قابل توجه COD حاصل از هضم بی هوازی CWW خام، در برخی موارد، COD باقیمانده از پساب همچنان مقادیر غیرقابل قبولی را نشان می دهد. به نظر می رسد HRT مورد نیاز به شدت به غلظت COD اولیه بستگی دارد.

2-درمان فیزیکوشیمیایی

2-1- انعقاد / لخته شدن و رسوب

2-2- فرایندهای اکسیداسیون

3 – تالاب های ساخته شده

3-1- استفاده مجدد در کشاورزی از CWW پیش تصفیه شدهمنبع:

Carvalho, F., Prazeres, A. R., & Rivas, J. (2013). Cheese whey wastewater: Characterization and treatment. Science of the total environment445, 385-396.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن