تصفیه فاضلاب صنایع فلزکاری

تصفیه فاضلاب صنایع فلزکاری

در صنعت متالورژی، انواع مختلفی از فاضلاب در حجم زیادی از مراحل مختلف فرآیند تولید می شود. به طور طبیعی، چنین فاضلاب هایی ممکن است از نظر ترکیب بسیار متفاوت باشند، اما معمولاً حاوی انواع مختلفی از مواد مضر از جمله یون های فلزی هستند. در واقع، بیشتر فلزاتی مانند کروم و روی زمانی که بدون تصفیه تخلیه شوند مضر هستند. ترکیب یک جریان فاضلاب صنعتی معین همچنین تأثیر زیادی بر بازیافت آن در فرآیند (با یا بدون تصفیه) دارد که یک هدف معمولی در کارخانه‌های صنعتی مدرن است. در همین حال، الزامات برای کارایی لازم تصفیه آب قبل از تخلیه در سطح جهانی سخت‌تر می‌شود. بنابراین، عملکرد فرآیندهای فعلی تصفیه آب نیاز به افزایش یا توسعه روش‌های کارآمدتر دارد.

فاضلاب های حاوی فلز را می توان با استفاده از تکنیک های مختلف تصفیه کرد. اینها شامل رسوب توسط انعقاد شیمیایی، جذب، جذب زیستی، تبادل یون، الکترودیالیز و جداسازی غشایی می باشد.

ساخت تالاب های مصنوعی برای تصفیه فاضلاب در حال حاضر به طور گسترده پذیرفته شده و به طور فزاینده ای جایگزین تصفیه رایج است. تالاب های ساخته شده در ابتدا برای حذف مواد مغذی در فاضلاب های مسکونی و شهری، آب طوفان و رواناب کشاورزی مورد استفاده قرار گرفتند که طیف وسیعی از راندمان حذف را نشان می دهد. شتاب صنعتی شدن در کشورهای در حال توسعه با مصرف زیاد فلزات یک خطر آلودگی زیست محیطی است. استفاده از تالاب ها برای تصفیه فاضلاب صنعتی یک جایگزین امیدوارکننده است. ماکروفیت ها جزء اصلی بیولوژیکی تالاب ها هستند. آن‌ها نه تنها آلاینده‌ها را مستقیماً در بافت‌های خود جذب می‌کنند، بلکه با افزایش تنوع محیطی در ناحیه ریشه و ترویج انواع واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی که تصفیه را افزایش می‌دهند، به عنوان کاتالیزور واکنش‌های تصفیه عمل می‌کنندسنبل آبی ( Eichhornia crassipes ) به دلیل سرعت رشد سریع و جذب زیاد مواد مغذی و آلاینده ها، یکی از رایج ترین گیاهانی است که در تالاب های ساخته شده استفاده می شود.

یک کارخانه متالورژیک، یک تالاب سطحی آب رایگان آزمایشی در مقیاس کوچک ساخت تا امکان سنجی تصفیه فاضلاب کارخانه تولید ابزار سانتو تومه را ارزیابی کند. این تالاب به ترتیب 81، 66 و 59 درصد از کروم، نیکل و روی ورودی، و 84 درصد و 75 درصد از نیتروژن معدنی و فسفر راکتیو محلول (SRP) را از فاضلاب ورودی حذف کرد . به دلیل راندمان حذف بالا که در تالاب آزمایشی در مقیاس کوچک به دست آمده است این روش نیز جزو روش های مناسب قرار میگیرد.

منبع:

Maine, M. A., Sune, N., Hadad, H., Sánchez, G., & Bonetto, C. (2006). Nutrient and metal removal in a constructed wetland for wastewater treatment from a metallurgic industry. ecological engineering26(4), 341-347.

Kuokkanen, V., Kuokkanen, M., Hynynen, I., & Kuokkanen, T. (2021). Electrocoagulation treatment of metallurgical industry wastewater–A laboratory scale batch and pilot scale continuous study. Hydrometallurgy202, 105596.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن