ZLD

کریستالایزر آب نمک وسیله ای است که برای کریستال کردن مواد نمکی در آب نمک استفاده می شود. معمولاً برای تصفیه فاضلاب یا محلول های حاوی غلظت بالای نمک استفاده می شود.با کنترل دما و فرآیند تبخیر، مواد نمکی به تدریج متبلور شده و رسوب می کنند و در نتیجه به بازیافت و تصفیه نمک ها پی می برند.

کریستالایزرهای آب نمک در صنایع شیمیایی، صنعت تولید نمک، نمک‌زدایی آب دریا و سایر زمینه‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند به طور موثری پساب زباله‌های آب نمک را تصفیه کنند . طراحی و شرایط کاری مختلف کریستالایزر بر راندمان کریستالیزاسیون و خلوص محصول تاثیر می گذارد.بنابراین عواملی مانند کیفیت آب مواد اولیه، نیاز فرآیند و عملکرد تجهیزات باید به طور کامل در هنگام انتخاب و استفاده از کریستالایزر آب نمک در نظر گرفته شوند.

بازیافت نمک مخلوط/نمک انتخابی به طور کلی به جداسازی و بازیابی گونه های نمک خاص از فاضلاب یا محلول ها اشاره دارد. این فناوری را می توان در انواع فرآیندهای صنعتی و تصفیه فاضلاب برای دستیابی به بازیابی موثر و استفاده از منابع مواد نمکی به کار برد.

در این فرآیند با کنترل دما، فشار یا افزودن معرف‌های شیمیایی خاص، نمک‌های مختلف را می‌توان در محلول متبلور یا رسوب کرد و از این طریق به جداسازی و بازیابی آنها دست یافت. این روش به کاهش تخلیه فاضلاب کمک می کند و در عین حال از نمک ها در فرآیند تولید مجدد استفاده می کند و هزینه مواد اولیه را کاهش می دهد.

انتخاب تکنولوژی و تجهیزات مناسب برای بازیافت نمک مخلوط/نمک انتخابی حیاتی است، زیرا گونه های مختلف نمک ممکن است ویژگی های انحلال و شرایط تبلور متفاوتی داشته باشند. بنابراین، در عملیات واقعی، عواملی مانند ترکیب محلول، شرایط فیزیکی و شیمیایی و مزایای اقتصادی باید به طور جامع در نظر گرفته شوند تا مناسب ترین روش بازیافت و مسیر فرآیند انتخاب شود.

منبع:

Ahmed, M., Shayya, W.H., Hoey, D., Mahendran, A., Morris, R. and Al-Handaly, J. 2000.
760 Use of evaporation ponds for brine disposal in desalination plants. Desalination
761 130(2), 155-168.
762 Al-Amoudi, A.S. 2010. Factors affecting natural organic matter (NOM) and scaling fouling
763 in NF membranes: a review. Desalination 259(1-3), 1-10.
764 Al-Obaidani, S., Curcio, E., Macedonio, F., Di Profio, G., Al-Hinai, H. and Drioli, E. 2008.
765 Potential of membrane distillation in seawater desalination: thermal efficiency,
766 sensitivity study and cost estimation. Journal of Membrane Science 323(1), 85-98.
767 Allison, R.P. 1995. Electrodialysis reversal in water reuse applications. Desalination 103(1-
768 2), 11-18

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن